Zarządca infrastruktury rozpoczął przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Między Warszawą Wawer a Otwockiem, w Falenicy i Radości trwają przygotowania terenu pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i przenoszenie kanalizacji. Wykonanie części prac przed główną modernizacją skróci czas inwestycji. Docelowo między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi będą jeździły po czterech torach. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS – informują PKP PLK.
W październiku ubiegłego roku ogłoszono
przetarg na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa – Lublin. Wpłynęło
siedem ofert. – Po ich przeanalizowaniu wybierzemy najkorzystniejszą, a następnie, po spełnieniu formalności, podpiszemy umowę z wykonawcą. Planujemy, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace od września tego roku. Przez pierwsze pół roku nie przewidujemy większych utrudnień w ruchu pociągów – deklarują PKP PLK. W tym czasie będą budowane tymczasowe perony na stacji Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przejścia rozjazdowe w Międzylesiu.
Przed rozpoczęciem głównych prac na linii zostaną wykonane prace przygotowawcze. Przy ul. Patriotów 211 w Radości i przy ul. Bysławskiej w Falenicy rozpoczęły się rozbiórki budynków. W tych miejscach powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. – Przebudowujemy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przenosimy ją z terenu kolejowego na teren miejski pod jezdnię. Prace te umożliwią bezkolizyjną budowę dodatkowego toru – wyjaśnia zarządca infrastruktury. Wykonanie tych robót przed właściwą modernizacją skróci czas całego zadania. Roboty przygotowawcze, warte 20 mln zł netto, prowadzą firmy Trakcja i RACY.
Na potrzeby realizacji inwestycji PKP PLK przejęły od Lasów Państwowych część działki na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie. Na tym terenie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający. Podstacja zapewni zasilanie dla ruchu kolejowego na nowych czterech torach, w tym przebudowanych dwóch torów linii 7 i wybudowanych dwóch torów linii 506. Drzewa z tego obszaru zostały usunięte przez Nadleśnictwo Celestynów.
Docelowo na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem nastąpi rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego. Cztery przejazdy kolejowe zostaną zlikwidowane. W zamian powstaną: tunel drogowy w Radości na ul. Panny Wodnej – Izbickiej, w Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie w okolicy ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa w ul. Werbeny – Brucknera.
Inwestor planuje przebudowę ośmiu przystanków (w tym: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Otwock Świder) oraz stacji Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. Powstanie też 20 nowych przejść pod torami, a istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica zostanie przebudowane. – Odremontujemy istniejące mosty na rzece Świder i wybudujemy dwa nowe pod tory linii 506 – zapowiadają PKP PLK. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Cała inwestycja ma potrwać do roku 2028.
Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to ostatni etap modernizacji linii otwockiej. W ramach
zakończonych już prac między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer przebudowano przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek i stację Warszawa Wawer oraz wybudowano nowy przystanek Warszawa Grochów.
Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer ruch aglomeracyjny został rozdzielony od dalekobieżnego dzięki budowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer. Zostało wybudowanych pięć podziemnych przejść dla pieszych (dwa w okolicy przystanku Warszawa Gocławek, następne przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna). Dotychczasowe przejście pod torami na stacji Warszawa Wawer zostało gruntownie przebudowane. Wszystkie obiekty podziemne wyposażono w schody, pochylnie lub windy. Powstały również dwa bezpieczne przejścia przez tory prowadzące na teren Rezerwatu Przyrody Olszynka Grochowska. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska dotychczasowa kładka nad torami została zastąpiona nową, wyposażoną w schody i windy.